duminică, 23 august 2015

Vindem magazinul online. Ce facem cu datele personale?

photo By Olu Eletu, https://unsplash.com/
Unul dintre cele mai importante active ale magazinului online sunt clienţii săi. Clienţi care sunt cunoscuţi şi înregistraţi în baze de date de clienţi. Clienţi care sunt şi persoane fizice
În cazul în care se doreşte vânzarea afacerii va avea loc şi un transfer al bazei de date de clienţi către cumpărătorul afacerii. Cum trebuie procedat în acest caz din punct de vedere al protecţiei datelor personale?

In primul rând trebuie ştiut că în cazul (mai puţin probabil) în care cumpărătorul este din afra Uniunii Europene există în lege obligaţii specifice privind transferul datelor personale.

Lăsând deoparte această ipoteză, mai puţin probabilă, transferul de date personale în cadrul unei operaţiuni de vânzare a facerii de comerţ electronic este o operaţie legitimă. În general se consideră că un astfel de transfer de date personale este în avantajul clientului, însă este datoria părţilor în tranzacţie să evidenţieze ce avantaje au clienţii astfel preluaţi (se vor bucura de sistemul de bonusuri şi reduceri,  ca exemplu).

Clienţii ale căror date personale sunt astfel preluate trebuie notificaţi asupra transferului datelor personale către cumpărătorul afacerii, arătându-se avantajele care decurg din tranzacţie, fiind informaţi asupra datelor generale asupra transferului (contextul în care se face transferul de date personale, datele concrete ale noului deţinător al datelor personale). Clienţii vor fi informaţi asupra dreptului lor de a se opune la acest transfer precum şi asupra procedurilor pe care trebuie să le urmeze dacă doresc ca informaţiile lor să nu fie transferate, eventual şterse.

Persona care preia datele personale va fi obligată să folosească aceste date personale conform condiţiilor contractuale de la data la care clientul şi-a dat acordul asupra datelor personale. De exemplu, dacă acordul a fost dat numai pentru prelucrare pentru procesarea comenzilor, noul deţinător nu va putea folosi datele  pentru acţiuni publicitare.

Contractul va trebui să regleze şi problema datelor legate de obligaţiile privind rezultate din legi privind păstrarea datelor personale cu privire la tranzacţii anterioare datei operaţiunii de vânzare a afacerii (dacă acestea rămân la vânzător sau dimpotrivă aceste date vor fi păstrate de cumpărătorul afacerii, care va îndeplini obligaţiile legale). 

Schimbarea procesatorului de date (firma care realizează în fapt operaţiunea tehnică de procesare a datelor) nu trebuie notificată clienţilor, deaoarece răspunderea legală privind datele personale, faţă de clienţi, nu revine procesatorului de date, clienţii, în caz de prejudiciu îndreptându-se împotriva deţinătorului datelor, adică, în cazul transferului de faţă, cumpărătorului afacerii.


Niciun comentariu: