Treceți la conținutul principal

Cum să alegem (corect) ofițerul de date personale

Photo by Sweet Ice Cream Photography on Unsplash
În numirea persoanei responsabile privind problemele de protecție a datelor personale există câteva tentații care pot constitui o capcană în alegerea corectă a ofițerului de date personale.

O primă tentație este să numim un șef de departament. De exemplu, șeful departamentului IT (care, nu-i așa, are cel mai mult de  a face cu prelucrarea datelor). E o soluție greșită. Una dintre condițiile numirii unui ofițer de protecția datelor este aceea a independenței sale. Însă o persoană cu responsabilitate de conducere, exercitând o autoritate în cadrul companiei, nu mai este independent, ci se presupune că se află într-un conflict de interese, el reprezentând autoritatea în cadrul companiei.

O altă tentație este aceea de a numi pe cineva de la departamentul juridic. Juriștii au dexteritate în a lucra cu reglementările complicate (și Regulamentul privind protecția datelor nu e ușor de interpretat și aplicat), deci, la prima vedere sunt cei mai nimeriți să se ocupe și de asta. Și aici răspunsul este nuanțat. Juriștii care sunt implicați în reprezentarea companiei în fața instanțelor, curților de arbitraj, diverselor jurisdicții administrative, etc.) nu se mai consideră că mai sunt independenți, aceștia fiind implicați în reprezentarea companiei. Dacă se alege soluția de a numi un jurist ca ofițer de date personale acesta trebuie să nu fie implicat în astfel de activități de reprezentare, altfel considerându-se că nu mai are calitatea de a fi independent.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Dizolvare SRL (5) - Dizolvare fara lichidator. Model hotarare lichidare si repartizare

Dupa ce s-a hotarat dizolvarea se fac, sub răspunderea administratorului şi contabilului societăţii documentele de lichidare
-       Inventarierea  şi evaluarea elementelor de  natura activelor, datoriilor  şi capitalurilor proprii ale societăţilor comerciale care urmează  să se lichideze  şi înregistrarea rezultatelor inventarierii şi ale evaluării efectuate cu această ocazie;-  Întocmirea situaţiilor financiare anuale, în formatul prevăzut de reglementările contabile aplicabile; -       Achitarea datoriilor societăţii comerciale către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, precum  şi a celorlalte obligaţii sociale către alte fonduri, salariaţi şi alţi terţi;-       Stabilirea rezultatului lichidării (profit sau pierdere), întocmindu-se contul de profit şi pierdere în formatul prevăzut de reglementările contabile aplicabile;    Se obţin  documentele de la finanţe care atestă că s-au plătit toate datoriile, către stat. Eventual alte documente de plată a datoriilor cătr…

Model decizie avertisment scris

Prelucrarea datelor personale de către avocați și temeiul juridic

Prelucrarea datelor personale de către avocați și temeiul juridic poate fi analizat din perspectiva celor 6 situații reglementate de Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR).


Consimțământul
Consimțământul are o aplicabilitate restrânsă, pentru ca poate privi cel mult datele clientului persoană fizică căreia i se solicita consimțământul la începutul relației contractuale.
2. Executarea contractului
Acest motiv poate găsi o largă aplicare. Avocatul, prin contractul încheiat cu clientul său, se angajează să depună toate eforturile pentru a apăra interesele clientului. Pentru realizarea acestui obiectiv avocatul este în situația de a prelucra un mare evantai de date personale.
3. Îndeplinirea unei obligații legale
Uneori chiar legea impune o serie de obligații de a furniza date. De exemplu, codul de procedura impune ca părțile dintr-un proces să-și dezvăluie codul numeric personal în cadrul procedurii judiciare.
4. Un interes public
Această justificare are o aplicabilitate l…